Actualidad Noticias "Amb la pràctica decideixes i resols amb agilitat i seguretat, però sempre hi ha situacions que et poden plantejar en les que intervenen moltes regles" D. María, Comité Disciplina i Assessor de Reglament

"Amb la pràctica decideixes i resols amb agilitat i seguretat, però sempre hi ha situacions que et poden plantejar en les que intervenen moltes regles" D. María, Comité Disciplina i Assessor de Reglament

Institucional

02 set. 2021
"L'èxit del regatista en uns JJOO és fruit d'un intens i extens treball" David María
FVCV
FVCV

1. La figura d'assessor de reglament té diverses funcions, d'una banda, trobem la formació i per una altra, l'ajuda o l'atenció en regates davant qualsevol dubte que puga tindre l'esportista, en què consisteixen aquests dos vessants i com es desenvolupen aquestes tasques per part de l'assessor?


Efectivament, en la formació ens hem d'ajustar als coneixements i necessitats de l'atleta, cal tindre molt de compte amb les particularitats de la classe en la qual navega, perquè cadascuna té la seua idiosincràsia. A partir d'ací, buscar que tinga el màxim coneixement i prenga les millors decisions, avalue els riscos i la diferència de prendre'ls en l'una o l'altra part de l'esdeveniment. És absurd córrer el risc de ser penalitzats per una infracció a la R42 en la primera prova del primer dia d'un campionat que dura 5 dies. No obstant això, en l'última prova, en la qual només et serveix un bon resultat per a entrar en una Medal Race, perquè si no del 11vo passaries al 12vo per una penalització, val la pena anar més al límit en la manera de navegar.


Sobre l'assistència en esdeveniments, té diverses característiques que diferencien un esdeveniment de classe. Per exemple, un Mundial de 470 amb una o dues classes en les quals ajudes al *regatista amb els documents particulars de l'esdeveniment i en els casos (protestes) en els quals puga estar involucrat. Una altra situació diferent és quan l'esdeveniment és multiclasse on, a més d'assessorar els esportistes en qualsevol protesta, la quantitat de documents sol ser major i cal fer un exhaustiu seguiment perquè tots coneguen les regles particulars de l'esdeveniment i evitar penalitzacions absurdes per desconeixement.


2. En aquesta mateixa línia, és a dir, transmetent tot el coneixement als esportistes sobre les normes recollides en el Reglament de Regates, has estat a Tòquio al costat de l'equip olímpic espanyol. Explica'ns, com ha sigut l'experiència?

 

Molt intensa i interessant, el treballar per a l'èxit de l'equip ha sigut una gran satisfacció. La diferència amb una “simple” regata multiclasse és que, al nostre esport que per la seua naturalesa no és senzill, li hem d'afegir moltes normes i regles específiques que regeixen en uns JJOO. Si sumem la pressió dels atletes i un entorn amigable, però molt competitiu, l'atenció i control de tot el que puguem aconseguir és fonamental per a no perdre oportunitats. L'èxit del regatista en uns JJOO és fruit d'un intens i extens treball realitzat i la permanent concentració fins al final de l'esdeveniment.

 

3. I el dia a dia en uns Jocs Olímpics?


Va ser de tot menys monòton, la quantitat de comunicacions i seguiment de qualsevol tema que poguera afectar els regatistes va ser continu. En aqueix aspecte, cal establir les millors rutines que siguen productives i no embossen la ment dels atletes. Les comunicacions i controls no sols van a l'esportista, la majoria d'elles es tracten amb l'entrenador, que és la persona més pròxima i que identifica el que l'atleta pot o no pot i deu o no ha de fer a cada moment en el que no està competint.


Per a mi ha sigut un mes únicament enfocat a aqueix treball de suport de l'equip i durant aqueix període estava absorbit de manera que desconeixia pràcticament tot el que ocorria fora de l'àmbit del treball.


4. Dins de l'equip pluridisciplinari que hi ha darrere dels esportistes potser l'assessor de reglament és una figura poc coneguda, però per què és imprescindible la seua funció?


Per al públic pot ser que siga desconeguda, per a tot l'equip és part ineludible del treball. Tornant a la complexitat del nostre esport i molt més en l'esdeveniment JJOO, tots els dies rebia innombrables consultes sobre temes i situacions específiques. No sols dels atletes i els seus entrenadors, sinó fins dels meus companys de l'equip pluri. Un exemple podria ser el meteoròleg sobre si la bossa d'aigua complia amb la reglamentació de publicitat… Les qüestions sobre si era possible fer o no fer van ser contínues i, perquè et faces una idea, si en una regata tenim un anunci i unes instruccions de regata estandarditzats, en aquest esdeveniment teníem 6 documents d'aquest tipus, molt més extensos i complexos dels quals habitualment manegem. Per a un atleta que ha d'explotar tot el seu coneixement i concentració en el camp de regates, només pots anar advertint-li de les limitacions afegides que ha de considerar, tant quan està regatejant com quan no i, en tot cas, de les restriccions afegides pels protocols que la pandèmia ens obliga a complir pel bé comú.


5. A més de tindre un coneixement ampli i profund sobre el reglament, quines altres dotes ha de tindre un bon assessor de reglament?


L'accessibilitat i comunicació. Un atleta, un entrenador ha de tindre la confiança en el criteri del seu assessor i no pot dubtar de fer una pregunta per absurda que puga ser. Una pregunta no pot no quedar resolta per complexa que siga.


Tan important és saber fer-se entendre com dimensionar la profunditat de la resposta en el moment. No sempre es pot explicar una situació en una conversa, hi ha preguntes simples que recordant-los una situació s'entenen i hi ha situacions o regles que necessites una pantalla per a exposar un escenari amb una aplicació que mostre amb dibuixos els vaixells i els seus moviments, i una altra pantalla que mostre les regles i casos d'aplicació davant aqueixa regla i/o escenari. Hi ha des de preguntes simples de poder explicar en 1 minut fins a regles i escenaris que et poden portar un parell d'hores en una sala.


6. En una regata hi ha molts incidents, alguns arriben a audiència uns altres no… quin paper té ací el comité de disciplina o el comité d'apel·lacions?


Quan en un esdeveniment hi ha situacions que van més enllà de les purament esportives i afecten el prestigi/imatge del nostre esport, parlem de denúncies a través d'informes d'improcedents actuacions personals. Davant aqueixos informes, el Comité de Disciplina Esportiva actua sancionant aqueixes actuacions.


Un Comité d'Apel·lacions, és l'encarregat de dilucidar que una Apel·lació és vàlida i, en el seu cas, dirimir sobre l'acció a prendre si l'apel·lació és estimada. Una apel·lació és un recurs a una instància superior a un Comité de Protestes en la qual una part d'una protesta reclama una incorrecta resolució d'una audiència, existeixen uns procediments a seguir en el cas d'una apel·lació i una manera d'actuar establida per al Comité d'Apel·lacions en la seua missió.


7. Sempre es diu que ‘les regates cal guanyar-les en l'aigua’ però podríem dir que hi ha una part que es guanya en terra si coneixes a la perfecció els coneixements teòrics sobre com actuar davant possibles situacions que puguen donar-se?


No al meu entendre, si tu eres desconeixedor de les regles i les infringeixes, és possible que no et protesten, però si guanyaràs la regata, et protestaran. No pots ser campió del món sense conéixer les regles que regeixen el teu esport. A partir d'ací, un exemple clar, si hi ha un incident i un vaixell pensa que un altre va infringir una regla, pot decidir presentar o no una protesta, serà un Comité de Protestes qui decidida si va haver-hi o no infracció i en el seu cas penalitzarà. El que sí que podem dir és que hem de tindre coneixements per a no infringir regles i saber que, si les hem infringides, se'ns ha de penalitzar adequadament.


8. A nivell formació, tot aquell que vol ser assessor de reglament o formar part de comités d'apel·lacions, disciplines, etc, com ha de formar-se?


Senzill, formar-se com a tècnic, com a Oficial, Jutge, Arbitre, com més format, millor servei al nostre esport. Formar-se implica estudiar, però també practicar i ser perfeccionista i pràctic en les actuacions.


9. En una competició es poden donar molts casos que, a vegades, són molt subjectius després de tants anys d'experiència, encara hi ha situacions o casos que et resulten complicats d'analitzar o resoldre?


Per descomptat, amb la pràctica decideixes i resols amb agilitat i seguretat, però sempre hi ha situacions que et poden plantejar en les que intervenen moltes regles i en una audiència, les declaracions de les parts (protestant i protestat), són difícils d'encaixar per a arribar a imaginar un escenari real i a partir d'ací prendre la decisió més adequada al cas.