Actualidad Noticias ‘La Xarxa d´Escoles va suposar una explosió de coneixement enriquidor, descobrim que hi havia apassionats com nosaltres que tenien molt a comptar’ F. García, Gandia Surf

‘La Xarxa d´Escoles va suposar una explosió de coneixement enriquidor, descobrim que hi havia apassionats com nosaltres que tenien molt a comptar’ F. García, Gandia Surf

Entrevistes
17 juny 2021
Seguretat, amabilitat, diversió i socialització. Aquestes quatre premisses són els puntals de la nostra manera de veure la didàctica de la vela i l'esport de lliscament
FVCV
Gandía

1. Des de 1985, porteu acostant la mar, l'esport i la vela lleugera a milers de persones des de Gandia Surf, com van ser aqueixos inicis? I, com va sorgir la idea d'obrir Gandia Surf convertint-la en una de les primeres escoles de platja de tota Espanya?

Com en moltes altres escoles de platja tot va començar per afició, per allà per 1985 apreníem un nou esport nàutic que venia directament de Hawaii a través d'Europa. Ens fascinava el windsurf i en una època en la qual no existien tants estímuls cibernètics com ara, vam ser atrapats per aquest esport que implicava una filosofia de vida molt atractiva. En una platja turística com la de Gandia, sempre hi havia algú que volia aprendre. Va ser una progressió lògica, d'un penja-robes amb quatre taules passem a una xicoteta caseta i després a una més gran i la resta és resultada de la demanda del client i de productes que anàvem incorporant.

2. Heu sabut com adaptar-vos a les noves demandes del sector i, hui dia, no sols conteu amb activitats de windsurf o catamarans, sinó que a Gandia Surf podem trobar també cursos de Wing Foil o Bodi-Surf, com treballeu des de l'escola per a ser sempre pioners i estar a l'última en els serveis que oferiu? Imagine que tindre a docents formats en les disciplines que van eixint, disposar del material necessari, etc no és tasca fàcil.

En efecte, la temporalitat d'aquest treball implica que, amb el temps, perdràs a aqueix xic o xica que has ensenyat des de xiquet i has induït al fet que obtinga les titulacions, és una progressió lògica i ha de ser així. Això ens obliga a tindre un pla intern de formació contínua i a estructurar les tasques perquè siga senzill adaptar-se al treball, també a estar al dia en les noves activitats que ixen al mercat i a obtindre les titulacions i la perícia necessària per a elaborar metodologies concorde al nostre perfil d'alumne.

3. I com a escola tindreu unes línies sobre les quals treballeu tant tècnics com directius, etc quins són?, com enfocau la docència a la vostra escola?

Seguretat, amabilitat, diversió i socialització. Aquestes quatre premisses són els puntals de la nostra manera de veure la didàctica de la vela i l'esport de lliscament. Una escola de platja és un centre de reunió de gent inquieta i amb ganes d'experimentar i socialitzar-se. No estem venent productes de primera necessitat així que en les nostres metodologies no caben rigors severs (excepte en seguretat) ni males cares, la gent ve a gaudir de la mar i nosaltres li ho posem en safata. Cuidem moltíssim el caràcter del monitor i la seua estabilitat emocional, ens desvivim perquè ningú es vaja amb mal sabor de boca.

4. Quin és el perfil de l'alumnat?, canvia depenent de l'estació de l'any?

En efecte, cada temporada ens porta un alumne diferent, des d'excursions escolars al maig i juny a xiquets de la ciutat al juliol. A l'agost venen majoritàriament els turistes i al setembre treballadors que han fet temporada turística en altres llocs i gaudiran de les seues vacances. Cada temporada té el seu públic i les seues activitats pel que cal proveir-se del material adequat segons quin mes.

5. A més de la part purament esportiva, des de Gandia Surf, treballeu la part social?

Si, paral·lela a l'escola hi ha una associació que reuneix a tot practicant d'esports de lliscament que vulga participar. En l'associació realitzem campanyes de neteja de plàstics, posem pel·lícules de surf amb sopars de "sobaquillo" i altres activitats más.de ella sorgeixen moltes sinergies i col·laboracions i algunes futures noces...

6. Bandera Blava a la Platja de Gandia sent ja la 34, quines línies d'actuació seguiu per a potenciar i fomentar la cura del medi ambient?

Estem molt compromesos, la nostra activitat és en platja i hem de mantindre la casa neta. Tenim un educador mediambiental en plantilla que dona una xicoteta xarrada a cada grup de xiquets abans de començar per a posar un rajolet més en els seus murs de coneixement i sensibilitat mediambiental. Al costat de l'escola està la platja de l’Ahuir un fantàstic ecosistema de dunes que visitem amb els xiquets i identifiquem espècies. Enguany estem adherits al programa d'escoles blaves que atorgarà la bandera blava a les escoles que complisquen amb els requisits i procurarem obtindre aqueix reconeixement.

7. En 36 anys Gandia Surf haurà canviat molt, en quin moment esteu actualment?

Una escola de platja és una institució molt vulnerable a rols polítics y administratius. La legislació que ens regula es renova sovint i damunt és inespecífica així que s'ha d'adaptar al criteri del qual la llig… a sobre no depenem d'una sola administració si no de diverses, Ja es poden imaginar… diguem que hem crescut sobre alguna cosa que sempre s'està movent. Per fortuna tenim molta ajuda del departament de turisme de l'ajuntament. Hem passat de no importar molt a ser un element significatiu en el desenvolupament del turisme municipal, de tindre el nostre lloc determinat a anar traslladant-nos per regulacions diverses.

Ara ens trobem en una ubicació estable lliure de controvèrsies administratives… encara que mai se sap.

8. Cap a on va l'escola o a on us agradaria arribar?

La intenció és mantindre la qualitat del servei que ens caracteritza, perseverar en les noves disciplines com el wing foil sempre de la mà de la federació i gaudir amb el que fem. La nostra idea no és expandir-nos i muntar en altres llocs, en una escola hi ha massa variables i no volem perdre el control.

9. Sou una de les més de 50 escoles que formeu part de la Xarxa d'Escoles Homologades de la *FVCV, què significa per a vosaltres formar part d'aquesta xarxa d'escoles?

Fins que comencem a formar part de la xarxa, tots treballàvem com a regnes de Taifes i cadascun anava desenvolupant les seues metodologies i els seus trucs. La xarxa va suposar una explosió de coneixement extremadament enriquidor, de sobte descobrim que hi havia apassionats com nosaltres que tenien molt a comptar.També va crear moltes sinergies i amistats que ens ajuden en el dia a dia.

10. Què us aporta ser part de la Federació de Vela de la Comunitat Valenciana?

La unió ens fa fortes i resistents, el suport, l'assessorament, la formació que ens aporta la federació vertebra i legitima el nostre treball. Les noves tecnologies i els excel·lents tècnics de la casa permeten la rápida transmisió de la informació.

Siga com siga, cal ser ací.